Elengedhetjük a kormányt: szintet léptek az önvezető autók

A 2021-es év lehet az automatizált vezetés áttörésének éve. Az elektromos autógyártók, mint a Tesla, a BMW és az Audi olyan vezetési funkciókkal álltak elő, amelyek már a 3-as autonómiaszintnek felelnek meg. Ezek a rendszerek már képesek rá, hogy a hosszú és megterhelő utakon átvegyék a vezérlést az autópályán.
Elengedhetjük a kormányt: szintet léptek az önvezető autók

A 0-tól 5-ig terjedő mérce azt határozza meg, pontosan mennyire hatékony az automatizáció - a jelenleg piacon elérhető legmodernebb technológia a 2-es szint. Ehhez a parkolási, fékezési és távtartási asszisztencia tartozik.

Ezen a szinten az autóvezető vagy egyáltalán nem, vagy legfeljebb másodpercekre veheti le a kezét a kormányról. A 3-as szintű autonómia azonban bizonyos esetekben már lehetővé teszi az autonóm vezetést, a sofőr hosszabb időtartamra is elengedheti a kormányt. A gyorsítás és a fékezés már a 2-es szinten is önállóan működött, most már a sebességváltás is lehetséges ilyen módon.

A Daimler új S-osztályához olyan szoftvert programozott, amely már lehetővé teszi a 3-as szintű autonóm vezetést. A BMW legújabb, iX-elektromodelljei már ezzel a rendszerrel kerülnek piacra, de a Tesla Full Self Driving (FSD) modellje is a hármas szintet célozza be.

Az újdonság értéke árában is megmutatkozik: míg a 2-es szintű automatika egyes elemeit már 200 Euróért is beszereltethetjük az autónkba, a 3-as szint komplex számítástechnikai műveletekkel, szenzorokkal, kamerákkal megtámogatott rendszerei ennek tízszeresébe is kerülhetnek.

A jogi keretek a 3-as szintű rendszerek bevezetéséhez már készen állnak: június végén az UNECE már átdolgozta a nemzetközi közlekedés szabályait, hogy január 22-e után bevezethessék a 3. számú automatizációt is. Egyelőre legfeljebb 60 kilométer per óra sebességet engedélyeznek, ezt a jövőben növelik majd.

Akik azonban 2-es szintű autonómiával rendelkező járművet vezetnek, azok közül sokak számára már most adottak a műszaki feltételek, a szenzorok és a magas szintű informatikai teljesítmény: náluk felárért cserébe egy szoftverfrissítéssel beüzemelhetőek a 3-as szintű rendszerek is. Ráadásul a 2-es szintű járművek a további fejlődést is szolgálják, mivel a gyártók közlekedési adatokat gyűjtenek a segítségükkel, ezáltal tovább tökéletesítve a vezetési algoritmust.

(Címkép: Blomst/Pixabay)

A cikk a tech-magazin.hu szellemi tulajdonát képezi. Egészének vagy bármely részének akár online, akár nyomtatott formában engedély nélküli másolása, feldolgozása, jogsértő felhasználása szigorúan tilos; büntető- és polgári jogi következményeket von maga után.

Kapcsolódó cikkek

Elengedhetjük a kormányt: szintet léptek az önvezető autók

Elengedhetjük a kormányt: szintet léptek az önvezető autók

Hosszabb útszakaszokon az új járművekben már akár hátra is dőlhetünk.

Repülő autó

Repülő autó

Hollandiában tesztelik az első repülő autót.

Mire figyeljünk elektromos roller vásárlásakor?

Mire figyeljünk elektromos roller vásárlásakor?

Elárasztották az utcákat az egykor lábbal hajtós gyermekjátékok elektromos változatai, amelyek használata és a velük való közlekedés egyáltalán nem gyermekjáték!