Pár évtized, és érkeznek az önvezérlő légitaxik

A légitaxi landol a ház ajtaja előtt, majd átrepül a metropolisz káosza fölött, egyenesen a reptérre vagy az irodába. Így fest a legmodernebb légi jármű víziója, ami utasát pilóta nélkül juttatná célba. Ám az elképzelésen még csiszolni kell, ha a tervezők a fizika törvényeit is figyelembe veszik.
Pár évtized, és érkeznek az önvezérlő légitaxik - Lilium Jet, City-Airbus

“A légitaxi nem lehet kisebb, mint a klasszikus helikopter” - árulja el Wolfgang Schroder, a német Airbus cég vezető tervezője. Ám egy ilyen három-négy tonnás gép felemelkedésekor a szakértő szerint nem sok maradna a kertünkből, talán a teraszt leszámítva. Ezért a házunk ajtaja előtt közvetlenül nem, sokkal inkább a legközelebbi felhőkarcoló tetején, vagy egy ipari területen vehet majd fel bennünket.

Ez azonban nem töri le a németek lelkesedését: az országban már több mint 7 ezer ember dolgozik a projekten, különböző, rivális cégek képviseletében. A jövő piacán ugyanis óriási a verseny. Amerikában például a Boeing légitársaság dolgozik a taxirepülők fejlesztésén, míg az Uber sofőrszolgálat a Bell helikopterépítő céggel működik együtt. A prognózis szerint 2050-re már 100 ezer légitaxi közlekedhet világszerte.

Már most különböznek a légitaxi-társaságok

Az európai Lilium Jet fejlesztése például közel 300 kilométert lesz majd képes megtenni, a fedélzetén 5 utassal, és nem kevesebb, mint 36 elektromos motor tartja majd a levegőben.

Szárnyainak nagyobb helyre van szükségünk fel- és leszálláskor, mint a City-Airbusnak, amely azonban ennél kisebb hatótávolságú, nagyjából 50 kilométerre képes repülni. Az utóbbi modell négy elektromosan hajtott rotorjával erősen emlékeztet egy hagyományos helikopterre.

A hasonló nevű európai gyártő első, négyüléses modellje 2020. május 1-jén emelkedett a levegőbe. A Volocopter start-up ennél már tovább jutott: első tesztrepülésüket Dubai-ban, 2017-ben hajtották végre kétüléses gépükkel.

Ami a Lilium gépeit illeti, az utasok 2025 előtt legalább két különböző városban próbálhatják majd ki őket - egyelőre pilóta vezetésével, ami az engedély megszerzését is egyszerűbbé teszi a cég számára. “Szeretnénk, ha a jövőben egy taxi áráért foglalhatnának nálunk repülést” - mondja a cég igazgatója, Daniel Wiegand. A végső cél azonban, hogy a Lilium 10 éven belül önvezérlővé váljon.

Ahhoz azonban, hogy a légitaxik benépesítsék a nagyvárosok égboltját, és ezzel valódi áttörést hozzanak a közlekedésben, még jó néhány évtizednek kell eltelnie. Kihívást jelent az autonóm vezérlést biztosító mesterséges intelligencia fejlesztése - ma még távol állunk attól, hogy a technológiát megbízhatónak nevezzük.

Másfelől a jogi kérdések is tisztázásra várnak, hiszen egyelőre még a drónok röptetése is gyakran ütközik vitás kérdésekbe. A fel- és leszállási engedély mellett kétséges az is, hogy ezeket a manővereket egész pontosan hol fogják engedélyezni. Amiben biztosak lehetünk: sajnos nem a bejárati ajtónk előtt, vagy a kert végében.

Kapcsolódó cikkek

Megérkezett az első kép az arab űrszondától

Elküldte első képét a Marsról az arab űrszonda

Az első arab marsszonda, az Amal (Remény) elkészítette első képét a vörös bolygóról.

Közvetlenül a fülünkben hallhatjuk a fordítást egy új okoseszköz segítségével

Közvetlenül a fülünkben hallhatjuk a fordítást egy új okoseszköz segítségével

Az egyre fejlődő algoritmusoknak és az 5G-s internetkapcsolatnak hála hamarosan bárhol, bármikor megérthetjük az idegen nyelveket.

Statisztika: okostelefon függőség

Döbbenetes adatok az okostelefon használatáról

Az emberek 56%-a ébredés után rögtön a telefonhoz nyúl.